Höösipumppu

keskiviikko 4. syyskuuta 2013

Autoverosta kusetusveroksi

AUTOVEROUUDISTUS. Jippii! Ylikireästä autoverotuksesta keskustellaan julkisesti! Uusien autojen järjettömän verojöötin nykytasosta ollaan luopumassa! Vihdoin! Eiku.. Mitä helvettiä? "GPS-seurattuja tiemaksuja..."

Pitihän se arvata että autoiluun liittyvä hyvä uutinen onkin oikeastaan ihan paska uutinen. Liikenneministeriön työryhmä funtsii taajama-alueille 6,8 sentin ja haja-asutusalueille 3,4 sentin kilometriveroa. Kuulostaisi kyllä aika ronskilta periä 100km matkasta melkein 7 euroa. Tällöin Jyväskylä-Kouvola-Jyväskylä -viikonloppureissu maksaisi minulle 28 euroa + 50-60 euroa bensoista. Käyn vittu Italiassakin halvemmalla kuin Kouvolassa.

Huvittaa ajatus että kylän viimeiseen Starlettiinkin pitäisi ruuvata joku vitun tuutti, joka seuraa auton liikkeitä. Seurasin kesällä Suomi-areenan paneelikeskustelua aiheesta ja yllättäen osallistujat hieman vierastivat ajatusta gps-seurannasta, paitsi tietenkin ITS-Finlandilta saapunut "älykkään liikenteen verkosto" -äijä, jonka mielestä oli nerokasta ostaa tonnin päätelaitteet kaikkiin suomalaisiin ajoneuvoihin. Niin.. TomTomille käppyrää.

Kauniit saatesanat kertoivat autokannan uudistumisesta ja lällälläpäläpä luonnon pelastumisesta. Hienoa, keskimääräisellä suomalaisella vuosittaiset kulut kasvaisivat yli kaksinkertaisiksi. Tämä taas tarkoittaa sitä että autoilijan vuosittaiset verokulut vaan tuplaantuvat ja verouudistuksen "alennuksen" saavuttaa vain ostamalla uuden auton. Ainakin persaukisen näkökulmasta kuulostaa reilulta. Hihihii.

Jos ajat vuodessa yli 8000km, tällä 6,8 sentin mallilla auton vuosikulut alkavat kasvamaan nykymalliin verrattuna. Mutta eihän kukaan yli kahdeksaa tuhatta aja. Ja auton käyttökulut ovat muutenkin edulliset. Onhan polttoainekin ilmaista. Vittu kaikki on ilmaista.


Eli yhdet tarkastuspakolliset tuhannen euron päätelaitteet ja tuplaantuvat käyttömaksut sinne tänne. Eikä haittaa koska saanhan minä alennusta lähes kuukausittain ostaessani uusia henkilöautoja. Ainiin, ja tällaisen valtakunnallisen seurantajärjestelmän ylläpitäminen olisi täysin ilmaista. Siitä(kään) koituvia kuluja ei kannata lisätä mihinkään laskelmiin.

Loppuun vittumaisia lukuja:

- Suomessa on n. 3 miljoonaa autoa. Päätelaitteiden ja niiden asennusten tarvitsisi maksaa 330 euroa kappaleelta niin miljardi euroa olisi saatu jo koiran perseeseen ennen kuin seuranta voitaisiin edes aloittaa. Ja luuletteko että viranomaisten hyväksymän kyttäystuubin saisi vielä läheskään näin halvalla?

- Tällä hetkellä autoverosta saadaan vajaa 1,1 miljardia euroa vuodessa. Suomessa ajetaan 53 miljardia kilometriä vuodessa. Se tekee 6,8 sentin kilometrihinnalla n. 3,6 miljardia euroa. Vaikka kaikki suomalaisten kilometrit ajettaisiin haja-asutusalueilla, autoilevat suomalaiset maksaisivat vielä tässäkin tapauksessa 700 miljoonaa euroa enemmän kuin ennen.

- Jos haluat pitää kulut nykyisellään, saat ajaa max. 8000 kilometriä vuodessa. Suomalainen ajaa keskimäärin 16 000 kilometriä vuodessa. Vituttaako?

(Lähde: Tilastokeskus)

Use busses, homos.

 "Menkää sporalla", Fahran naurahtaa.

2 kommenttia:

  1. Pari pointtia voisin heittää tässä.
    Ensinnäkin, mikäpä mua estää kietasemasta ko. paikanninta vaikka folioon tarkastusten välillä?
    Kukas mua tai muita yhteiskunnan vihollisia kerkeäisi valvomaan?
    Liikkuva poliisiko?

    Tietysti tämä Orwellin unelma voidaan kytkeä niin, että ilman gps-signaalia auto ei käy eikä kuku. No, sehän tuottaa pieniä ongelmia tilanteissa joissa signaalia ei ole.
    Ainakaan oma Garminini ei aina halua kommunikoida satelliittinsä kanssa jos; sataa rankasti lunta, ukkostaa, olen niin pahassa piilossa ettei se euro-sputnik löydä minua tai jos sitä vimpainta muuten vituttaa.

    Voisin melkein perustaa hevosvetoisen hinausliikkeen ja käydä hinailemassa teiden varsiin kuukahtaneita autoja pois gps:n katvealueilta takaisin valvovan silmän alle.
    Ei kai ne sentään hevosia ala seurata, ellei niistä aio tehdä ruokaa?

    Oliskohan sittenkin helpompi vaikka lähettää ne katsastuksessa ylös otetut kilometrit trafille ja verottaa kaikilta joku 4,6c/km?
    Tästä ei kyllä voi tehdä automaattista ylinopeuksien valvontajärjestelmää, jollaista "Ei ole tulossa....."lähivuosina"

    Toisekseen, mitä haittaa yksityisautoilusta on?
    Aika iso osa suomalaisista asuu, millään tavalla tolkullisen, julkisen liikenteen ulkopuolella, eikä julkistenkaan verkkoa kannata, vastoin erään Merjan ja parin vihertävän mielipidettä, loputtomiin kasvattaa.

    Onko saatanana ympäristöystävällistä ja halpaa ajattaa jotain ensin 17 vuotta Компания Русские Автобусы Kompaniya ja sittemmin 9 vuotta Koiviston Autoa palvellutta Kabusia pitkin Lapin metsiä, jotta metsän asukkaat, 2kpl, pääsevät kylälle töihin?
    Muutenhan he varmasti kulkisivat toisen omistamalla vanhaan dösän räjhään verrattuna aivan helvetin jääkarhuystävällisellä henkilöautolla.

    TL;DR?
    Ihan paskaa settiä, ilman päteviä perusteita.

    Muutan Tahitille, perustan palmun alle rantabaarin, jossa myyn alkoholia niin paljon kerralla kun asiakas sitä haluaa ostaa.
    Siellä en edes harkitse yksityisautoilua, sillä olen jatkuvasti vähän humalassa.

    VastaaPoista
  2. No vituttaa. Tulee sitten ylinopeus- ja parkkisakot mukavasti suoraan kotiin vaudilla 2/päivä, joten ei kannata ajaa töihinkään.
    - Tokihan he ensin sanovat, ettei nopeuksia valvota, kuten ei passien sormenjälkiäkään käytetä rikostutkinnassa...
    ps. haistakaa kaikki vittu.

    VastaaPoista